2008. június 10., kedd

azé' fejlődünk

Tegnap még "kényszerpihenőn" tartott Buddy, a hétvégi magas lázam miatt, így olvasgattam -jó sokat.
Tegnap már itt a neten, addig ágyban -párnák közt.

Olvasom, hogy a "Save the children" segélyszervezet idén is nyilvánosságra hozta azt a jelentését, melyben 146 országot rangsorol, aszerint, hogy "hol a legjobb/rosszabb anyának lenni".
Az értékelésnél több mindent figyelembe vettek: a várható élettartamot, az ivóvíz minőségét, a gyermekgondozási szabadság lehetőségeit, a nők politikai részvételét és az öt év alatti gyerekek halálozási mutatóját.
A végén szinte csak afrikai országok vannak ( az eredeti jelentés itt, szomorú.. nagyon.. :(( )

A szervezet oldalán található a 2007-es jelentés is.. így könnyen összehasonlítható, hogy mekkorát fejlődtünk -e szempontból-, vagy hova csúszott le az USA.

2007-es mothers-index:
1. Svédország
2. Izland
3. Norvégia
4. Új-zéland
....
16. Szlovénia
22. Írország
26. Magyarország és USA
38. Románia

2008-as mothers-index:
1. Svédország
2. Norvégia
3. Izland
4. Új-zéland
.......
8. Írország
16. Szlovénia
25. Magyarország
27. USA

4 megjegyzés:

vero írta...

25 na szép. :s

Ann írta...

Én azért megnéztem a többit is...
pl. Albániát a more developed countrieshez sorolja... :P
no mindegy, ez mellékszál.
Szóval a volt keleti blokkból csak azok előznek meg minket, akik igen tempósan fejlődnek - let-litván-észt + szlovén. Ez azért relatíve pozitív - bár ugye attól nem vagyok (sokkal) jobban, h másnak is szar.

Más.
Van ötletetek arra, hogy Japán miért van olyan hátul? Fejlettnek fejlett, megengedhetné magának és mégis mögöttünk van... hmmm ... nem értem.

Ann írta...

Visszatérva Japánhoz.
Most nézem a részleteset:
Szóval kevesebb a szülési szabadság - szóval gazdaságilag nem nagyon támogatják, de nagyobb a nő várható élettartama...
A gyerek indexnél viszont már 6. Japán, úgyhogy a nők alacsonyabb státusáról lehet szó :S
(bocsi, hogy belerondítok itt japánnal az ír-kefírbe ;) - csak ellentmondást észleltem és kérdeztem)

verbena írta...

Sztem Japán -nem olyan drasztikus módon, mint Kína, de - a túlnépesedés miatt nem támogatja a gyerekvállalást. Viszont a meglévő gyerekeknek igen jó életszínvonalat biztosít, mmert hát gazdag, fejlett ország. Csak a sziget kicsi, a népsűrűsége 4* akkora, mint a miénk, akárhol nem lakhatnak az emberek, mert szar a talaj, reng a föld.. szóval sztem ezért.

Az persze jó, hogy fejlődött Mo., és a gyerekindexnél igen szép helyen állunk, de ez a felmérés _nagyon_ szubjektív.. nem hiszem el ui., h ha egy fiatal pár ma választhatna, hogy hol akarnak gyereket vállalni: USA vagy Mo. akkor ne -az amúgy alacsonyabb helyen álló- USÁ-t választanák. ;)