2012. január 23., hétfő

hagyomány..

Nem hinném, hogy nagy titkot árulok el azzal, hogy a világból ki lehet kergetni az általánosítással. 
Bizonyára, mert rajtam/rajtunk oly' sokszor vetették be: "sok gyerek= cigányok/vallásos-elvakultak/nem tudnak védekezni, mer' olyan hülyék/csórók és nem tudnak gumit venni" "dagadt=zsír zabál és sört vedel" és sorolhatnám a végtelenségig.. Ja, jó páran már belénk gyalogoltak, de nem is erről akartam íni, hanem arról az általánosításról, miszerint az írek hülyék és primitívek. Így igen, mind a 4 millióan.

A legékesebb példa, amit most a legtöbb magyar ismerősöm hangoztat, és hevesen bólogatnak, hogy tényleg milyen hülyék is az írek.. az a tavasz kérdése. Ugyanis az írek szerint február 1.-én kezdődik a tavasz (és a tél pedig november elsején). 
Én magam is csodálkoztam, mikor ezt 2 éve hallottam a gyerekeimtől, de -tádááámmm- utánanéztem, hogy miért. 
Meg is osztom itt ezt a fene nagy tudásomat, ha kő, ha nem. :D
Szóval, bár az északi féltekén a tél az a december-január-február, de az írek, a régi ír kalendáriumok és mítoszok nyomán, mikoris október 31.-én (halloween-kor) a Samhain-t tartották: ez egyfajta arató ünnep, mert sikerült betakarítani a terményeket, az új év kezdete.. blablabla, másnap azaz november elsején pedig elkezdődött a "darker half" azaz a tél. És így szépen eltolódtak a hónapok, és St. Brigid napján (Imbolc), február elsején kezdődik az ír tavasz. 
Nem is olyan bonyolult, igaz?  Csak hagyományőrzés ez is.


2 megjegyzés:

Vizicsibe írta...

Azért abban is van valami nagyszerű, hogy nem olvadtak be, hanem tartják magukat a régi hagyományaikhoz. :) OK hülyék, de legalább tradicionálisan azok. :):):):)

verbena írta...

Különbenis ebben a hülye világban, mikor simán elmarad otthon a tavasz, vagy itt nem volt tavaly nyár, és a tél sem volt olyan fagyos, igazán nagyot nyom a latban ez a bonyolult kérdés. :)))))))