2021. december 15., szerda

Amit

 utálok itt, az a gyerekfogászati prevenciós meg mindenféle szűrőprogram. *

Amikor a fiúk iskolába kerültek, derült ki számunkra, hogy a 6 és a 12 éves (azaz az elsős/másodikos illetve a hatodikos általános iskolás) gyerekeknek van csak szűrés illetve ha ott felfedeznek vmi lyukas fogat, akkor kezelés. 
Amúgy a 16 éven aluli gyerekeknek csak és kizárólag vészhelyzetben van fogászat. Mármint ingyen, az állam által támogatva. 
Amikor Beni olyan 8 éves volt, akkor a szokásos anyuka általi fogászati ellenőrzésen (2-3 havonta lecsekkoltam a fogukat, mert hogy ilyen szar itt a rendszer, ne már akkor derüljön ki egy esetleges lyukas fog, amikor már fáj.) láttam, hogy Beninek lyukas az egyik tejfoga. Másnap besétáltunk a fogászatra, hogy akkor halló, be kéne tömni. Mondtam persze, hogy fáj a gyerek foga, mert tudtam, hogy csak akkor állnak szóba velünk. De Beni “elcseszte” és rossz oldalt mutatott a doktornőnek, aki felnevetett, hogy akkor annyira ez még nem fáj, menjünk akkor vissza, ha nagyobb lesz a lyuk. Én kullogtam volna el, de Alan rádörrent az orvosra, hogy mégis micsoda ez már, a gyereknek fáj a foga, tessék betömni. Megtette.
Na, tegnap Beni jött, hogy fáj a foga.. basszus.. nem néztem neki meg egy jó ideje, erre tessék. Hátperszehogy lyukas a bal alsó hatosa.
Ma reggel hívom a helyi gyerekfogászatot, ahol a fenti eset történt. Próbálnak lerázni, hogy csak vészhelyzetben fogadhatnak nem 6 vagy 12 évest.. mondom fáj a gyerek foga.
A vészhelyzet a vérzést, bedagadt fejet, kitört fogat jelent. A “csak” fogfájás már nem tartozik bele. De különben sincs ma ott orvos (miért is lenne..), hívjam fel a szomszéd városi gyerekfogászatot.
Felhívom, ugyanez. Annyi tanáccsal, hogy vigyem akkor privátba. Na, itt már elpattant bennem valami, és félig bőgve, félig üvöltve megkérdeztem, hogy ez most tök komoly? Hogy egy maradandó fogát addig kell egy gyereknek rohasztani a HSE szerint, amíg fel nem dagad a feje, és majd akkor ránéznek.. az asszisztens mondta, hogy nyugodjak meg, meglátja, hogy mit tud tenni.. A fogorvos visszahívott, hogy akkor pénteken délelőtt tudja fogadni. 
Remek.
Ennek örömére a másik két fiú bejelentkezett még dec 30-ra az évi kétszeres ingyenes (mert nekünk van medical card-unk, ehhez ennyi jár, persze csak 16 év felett és csak az azt elfogadó helyeken.. jamerthogy felnőtt, állami fogászat az nincs.) ellenőrzésre. 

*a szűrőprogramok kb nincsenek, vagy nagyon gyerekcipőben járnak.. az ingyenes, állami méhnyakrák szűrést 2008-ban (!!) vezették be, de csak 25 és 65 év között. A 25-29 éveseknek 3 évente , a 29-65 éveseknek 5 (!) évente jár az ingyenes szűrés. 

3 megjegyzés:

Lazac írta...

Most itthon is szar a helyzet, tényleg akkor mehetsz ingyenesbe, ha kb haldokolsz, de a maszekhoz jópénzért bármikor. Ez a qrva kovid jól elintézte ezt is. Bár én személy szerint mindig is maszekba jártam, mert az ingyenes nem lehetett kivárni, 3-6 hónapos várakozási időkkel.

Verus írta...

Itt eleve ilyen szar az egészségügy, a privát meg itt is a tehetőseknek van. Ezért jár haza a legtöbb kelet-európai orvoshoz , hogy az otthoni privátban, ami az itteni pénzünkből megfizethető, ellássák.
Tomi, akinek van magánbiztosítása, eddig a gyerekkorában letört fogára és egy őrlő fogára €5000-t költött, gyökérkezelés és korona.
De nem azt akarom feszegetni, hogy hol mennyire szar a rendszer vagy mennyire drága, hanem azt, hogy egy kisgyerek, aki egy átlag vagy csóróbb családba születik itt, 2szer fogja csak a fogorvost látni 16 éves koráig. Illetve, akkor ha már menthetetlen a foga és elsősegélyben kihúzzák. És ez szégyen, szerintem.

Lazac írta...

Igen, igazad van, ez tényleg az!