2024. augusztus 13., kedd

Autós nyaralós

 

Nyaralás előtt elvittük a kocsit, rendbetenni a fékeket meg a hátsó futóművet....összes tárcsa és betét csere, teleszkópok csere...laza ezer euró...aztán két héttel indulás előtt elkezdett visítani a kocsi....generátorfelújítás, hosszbordás szíj csere....újabb háromszáz euróért.

Működött a klíma, de néha csak az egyik oldalon fújt hideget, ami tipikusan annak a jele, hogy kevés benne a gáz. Nyilván senki nem töltögette fel az előző tulajok közül, hiszen minek. Úgyhogy elvittük feltölteni, ellenőriztetni...200+ euróért meg is lett csinálva, halleluja.

Aztán pár nappal indulás előtt hirtelen a rükverc lámpa elkezdett nem működni. Nem mindig, csak néha....utánanéztem, a kapcsoló a váltóban van, nekünk már se időnk, se pénzünk, se kedvünk nem volt ezzel foglalkozni, de rükverclámpa (és a tolatókamera, amit én kötöttem be rá) kell...úgyhogy csináltam egy kapcsolót, aminek adtam egy pozitívat egy utastérlámpáról, így bármikor azt bekapcsolva a rükverclámpa és a kamera is bekapcsolt. (akár menet közben is).....probléma megoldva.


Még sosem indultunk el úgy autóval, hogy ennyi mindent rendberakattunk volna rajta...ja, bónuszban még előrehozattam a vizsgát, és le is vizsgáztattam...úgyhogy probléma nélkül át is ment.

Németországban jártunk valahol, mikor egyszer csak elfogy a levegő az utastérből menet közben....hiába tekerjük fel az intenzitást, búgni búg a ventilátor, de csak nagyon gyengén jön a levegő. Namost harminc fokban, lehúzott ablakkal az autópályán nem annyira fasza....de máshogy nem tudtunk friss levegőt tenni az utastérbe.

Először azt hittem, a szellőzőmotor mihálylott meg. Nem gond, kb  10 perc kicserélni. Igen ám, de eddigre Ausztriában voltunk, és bár körbetelefonáltam az összes magyar autóalkatrészes céget, (osztrák cégeket online néztem meg)...de sehol nem volt jobbkormányos kocsiba való szellőzőmotor. Más a forgásirány, szóval nem kompatibilisek. Megrendelhettem volna angliából, de addigra már mi is jobbkormányos területen lettünk volna, és negyedáron megveszem akárhol, mint amennyibe került volna, ha átuztatom vele egész európát. Maradt a szenvedés.

Hazaérve már elviselhetőbb volt a gyenge szellőzés, mert nincs annyira nagy forróság. Csakhogy egy szép napon nem indult a kocsi. Akksi kukára merült. Feltöltöttem, megint lemerült. Vettem új akksit....azzal oké volt minden. Két napig. Harmadnapra az is lemerült, ráadásul 2 voltra....ha nekem itthon nem ilyen régivágású trafós töltőm lenne, hanem ezek a smart gyöszök, akkor fel sem tudtam volna tölteni.

Váltogatva az akksikat rájöttem, hogy valami szívja le az akkumulátort, de nem mindig. Volt hogy 3 napig a bekötött akksi is okés volt, és a feltöltött csomagtartóba tartaléknak berakott is tartotta a töltöttséget. Ilyenkor ugye felmerül, hogy az akkumulátor a rossz, mert mondjuk egy cellazárlat miatt nem tartja meg a feszültséget, vagy az autóban szívódik le. Idővel kiderült, hogy az akksik jók, tartják a feszkót, tehát a kocsiban szívja le valami.

Elvileg ha lehúzom a negatív sarut, és a multimétert árammérésre állítva sorba kötöm azzal, akkor látnom kéne, hogy van valamennyi áramfogyasztás. Hát énnekme csak a nullák voltak a kijelzőn, pedig még méréshatárt is lejjebb vittem, kockáztatva ezzel, hogy elszáll a műszer. Semmi. Lakatfogóm nincs, ugyebár azt rákattintva a vezetékre, megmutatja, hogy folyik-e áram benne. Késő este gyorsan rendeltem egy lakatfogót az egyik weboldalról, hátha azzal meg tudom mérni. Ha sikerülne nyakon csípni, akkor a biztosítékokat egyesével kiszedve, meg lehetne találni, melyik az a kör, ahol elmegy az áram. Persze másnap kipihenten realizáltam hogy amit rendeltem lakatfogó, az csak váltóáramhoz jó....50euróért ...ami egyenáramot is mér, az mindjárt 185 euró...azt nem rendeltem végül.

Baromi frusztráló volt, hogy feszültségméréskor lehet látni, ahogy szépen mennek le a milivoltok...tehát valami szívja le, de sorba kötve ampert nem tudok mérni. Persze hogy először arra gondoltam, nyilván én szúrtam el valamit, és azért van a gubanc,...leszereltem az általam pluszban berakott tolatólámpakapcsolót. Eredmény semmi.


Akkor fogtam a multimédiás egységet, amit beraktam a gyári rádió helyett, és kikötöttem. Visszaszereltem a gyári rádiót. Semmi. Akkor arra gondoltam, hogy a rükverckapcsolónál lehet a zárlat, és akkor meríti le az akksit, ha rükvercben hagyom a kocsit éjszakára. Ez megmagyarázná, hogy néha lemerül, néha nem. Leteszteltem, semmi.

 

Végül azt találtam ki, hogy egyesével elkezdem kiszedni a biztosítékokat, és mindegyiknél nézem a feszültséget...hátha valamelyiknél abbamarad a csökkenés. De melyikkel kezdjem? Végiggondoltam, mihez lett nyúlva mostanság....ugye médiaegység...azt visszacsináltam...tolatólámpa....azt is....a klímát töltettük fel még. Gondoltam, kezdem akkor a klíma relével. Kiszedtem, rámérek...és láss csodát: abbamarad a feszültég-csökkenés. Bedugom a helyére, mennek le a milivoltok....kihúzom, megáll. Heuréka.


25eurós kis gyösz....megrendeltem az amazonról, most várom, hogy megjöjjön.Arra számítok, hogy a klíma, a szellőzés és az akkumultor probléma is ezzel le lesz tudva.

SZerelőműhely nélkül csak egy akksiba, egy lakatfogóba, egy relébe került...meg a sok basztatás meg agyalás, hogy mi lehet a baj. A hab a tortán ma jött a lidlben: ki van rakva harmincvalahány euróért lakatfogó, ami egyen- és váltóáramot is mér pffff...mondjuk a lakatfogót meg az akksit megpróbálom visszacsinálni...hátha sikerül.






 

2 megjegyzés:

Lazac írta...

Na jó, a második mondat után rájöttem, hogy ezt most nem Verus írta. :) Jár a piros pont? A többiből egy szót sem értettem, de az autó szép. :):)

Alan írta...

Lol, jó az észrevétel :) Köszi :)