Nyaralás előtt elvittük a
kocsit, rendbetenni a fékeket meg a hátsó futóművet....összes tárcsa és betét
csere, teleszkópok csere...laza ezer euró...aztán két héttel indulás előtt
elkezdett visítani a kocsi....generátorfelújítás, hosszbordás szíj
csere....újabb háromszáz euróért.
Működött a klíma, de néha
csak az egyik oldalon fújt hideget, ami tipikusan annak a jele, hogy kevés
benne a gáz. Nyilván senki nem töltögette fel az előző tulajok közül, hiszen
minek. Úgyhogy elvittük feltölteni, ellenőriztetni...200+ euróért meg is lett
csinálva, halleluja.
Aztán pár nappal indulás
előtt hirtelen a rükverc lámpa elkezdett nem működni. Nem mindig, csak
néha....utánanéztem, a kapcsoló a váltóban van, nekünk már se időnk, se
pénzünk, se kedvünk nem volt ezzel foglalkozni, de rükverclámpa (és a tolatókamera,
amit én kötöttem be rá) kell...úgyhogy csináltam egy kapcsolót, aminek adtam
egy pozitívat egy utastérlámpáról, így bármikor azt bekapcsolva a rükverclámpa
és a kamera is bekapcsolt. (akár menet közben is).....probléma megoldva.
Még sosem indultunk el úgy autóval, hogy ennyi mindent rendberakattunk volna rajta...ja, bónuszban még előrehozattam a vizsgát, és le is vizsgáztattam...úgyhogy probléma nélkül át is ment.
Németországban jártunk
valahol, mikor egyszer csak elfogy a levegő az utastérből menet közben....hiába
tekerjük fel az intenzitást, búgni búg a ventilátor, de csak nagyon gyengén jön
a levegő. Namost harminc fokban, lehúzott ablakkal az autópályán nem annyira
fasza....de máshogy nem tudtunk friss levegőt tenni az utastérbe.
Először azt hittem, a
szellőzőmotor mihálylott meg. Nem gond, kb
10 perc kicserélni. Igen ám, de eddigre Ausztriában voltunk, és bár
körbetelefonáltam az összes magyar autóalkatrészes céget, (osztrák cégeket
online néztem meg)...de sehol nem volt jobbkormányos kocsiba való
szellőzőmotor. Más a forgásirány, szóval nem kompatibilisek. Megrendelhettem
volna angliából, de addigra már mi is jobbkormányos területen lettünk volna, és
negyedáron megveszem akárhol, mint amennyibe került volna, ha átuztatom vele
egész európát. Maradt a szenvedés.
Hazaérve már
elviselhetőbb volt a gyenge szellőzés, mert nincs annyira nagy forróság.
Csakhogy egy szép napon nem indult a kocsi. Akksi kukára merült. Feltöltöttem,
megint lemerült. Vettem új akksit....azzal oké volt minden. Két napig.
Harmadnapra az is lemerült, ráadásul 2 voltra....ha nekem itthon nem ilyen
régivágású trafós töltőm lenne, hanem ezek a smart gyöszök, akkor fel sem
tudtam volna tölteni.
Váltogatva az akksikat
rájöttem, hogy valami szívja le az akkumulátort, de nem mindig. Volt hogy 3
napig a bekötött akksi is okés volt, és a feltöltött csomagtartóba tartaléknak
berakott is tartotta a töltöttséget. Ilyenkor ugye felmerül, hogy az
akkumulátor a rossz, mert mondjuk egy cellazárlat miatt nem tartja meg a
feszültséget, vagy az autóban szívódik le. Idővel kiderült, hogy az akksik jók,
tartják a feszkót, tehát a kocsiban szívja le valami.
Elvileg ha lehúzom a
negatív sarut, és a multimétert árammérésre állítva sorba kötöm azzal, akkor
látnom kéne, hogy van valamennyi áramfogyasztás. Hát énnekme csak a nullák voltak
a kijelzőn, pedig még méréshatárt is lejjebb vittem, kockáztatva ezzel, hogy
elszáll a műszer. Semmi. Lakatfogóm nincs, ugyebár azt rákattintva a vezetékre,
megmutatja, hogy folyik-e áram benne. Késő este gyorsan rendeltem egy
lakatfogót az egyik weboldalról, hátha azzal meg tudom mérni. Ha sikerülne nyakon
csípni, akkor a biztosítékokat egyesével kiszedve, meg lehetne találni, melyik
az a kör, ahol elmegy az áram. Persze másnap kipihenten realizáltam hogy amit
rendeltem lakatfogó, az csak váltóáramhoz jó....50euróért ...ami egyenáramot is
mér, az mindjárt 185 euró...azt nem rendeltem végül.
Baromi frusztráló volt,
hogy feszültségméréskor lehet látni, ahogy szépen mennek le a
milivoltok...tehát valami szívja le, de sorba kötve ampert nem tudok mérni. Persze
hogy először arra gondoltam, nyilván én szúrtam el valamit, és azért van a
gubanc,...leszereltem az általam pluszban berakott tolatólámpakapcsolót.
Eredmény semmi.
Akkor fogtam a multimédiás egységet, amit beraktam a gyári rádió helyett, és kikötöttem. Visszaszereltem a gyári rádiót. Semmi. Akkor arra gondoltam, hogy a rükverckapcsolónál lehet a zárlat, és akkor meríti le az akksit, ha rükvercben hagyom a kocsit éjszakára. Ez megmagyarázná, hogy néha lemerül, néha nem. Leteszteltem, semmi.
Végül azt találtam ki,
hogy egyesével elkezdem kiszedni a biztosítékokat, és mindegyiknél nézem a feszültséget...hátha
valamelyiknél abbamarad a csökkenés. De melyikkel kezdjem? Végiggondoltam,
mihez lett nyúlva mostanság....ugye médiaegység...azt visszacsináltam...tolatólámpa....azt
is....a klímát töltettük fel még. Gondoltam, kezdem akkor a klíma relével.
Kiszedtem, rámérek...és láss csodát: abbamarad a feszültég-csökkenés. Bedugom a
helyére, mennek le a milivoltok....kihúzom, megáll. Heuréka.
25eurós kis gyösz....megrendeltem az amazonról, most várom, hogy megjöjjön.Arra számítok, hogy a klíma, a szellőzés és az akkumultor probléma is ezzel le lesz tudva.
SZerelőműhely nélkül csak
egy akksiba, egy lakatfogóba, egy relébe került...meg a sok basztatás meg
agyalás, hogy mi lehet a baj. A hab a tortán ma jött a lidlben: ki van rakva
harmincvalahány euróért lakatfogó, ami egyen- és váltóáramot is mér pffff...mondjuk
a lakatfogót meg az akksit megpróbálom visszacsinálni...hátha sikerül.
2 megjegyzés:
Na jó, a második mondat után rájöttem, hogy ezt most nem Verus írta. :) Jár a piros pont? A többiből egy szót sem értettem, de az autó szép. :):)
Lol, jó az észrevétel :) Köszi :)
Megjegyzés küldése