2009. március 17., kedd

Szent Patrik-nap

"Imával, zenével ünneplik Szt. Patrik – Írország védőszentjének – napját, aki 30 év apostoli munkája során keresztény hitre térítette az íreket.

A Zöld Sziget minden jelképe Szt. Patrik legendás alakjához kötődik. Hozzá, aki 300 templomot alapított és 120 ezer embert keresztelt meg. Nagyon kevés szent olvad egybe ilyen szorosan egy nép életével, mint Írország védőszentje, aki – a sors iróniája – nem is volt ír. Nemes származású volt, feltehetőleg Wales-ben született. Kalózok foglyául esett, akik eladták egy ír pásztornak, majd tőle szerencsésen elmenekülve az európai kontinensre ment tanulni. Írországba visszatérve, Szent Patrik 431-ben kezdte meg hittérítő tevékenységét, munkájának köszönhető a katolikus vallás- teljesen meghódítva a szigetet- mintegy 800 évig virágzott Rómától függetlenül. 432-ben püspök lett. Szt. Patrik mélyen behatolt az ír nép lelkületébe, sikeresen ötvözte egymással az ír és az európai keresztény kultúrát.

Átvette az ír kultúrában már létező jelképeket, ünnepeket. Megtöltötte ezeket a jelképeket keresztény jelentéssel. Pl. a háromszirmú lóherét használta fel a szentháromság titkának magyarázatára. A legfontosabb vívmánya viszont az volt, hogy összekötötte az Írországban már létező kultúrát az evangélium gazdagságával."


Mindenki mulat, ünnepel, patakokban folyik a Guinness, zöldbe öltözik az egész ország. Ma munkaszüneti nap van, "természetesen" én dolgozok ma is.. Így a mai felvonulás-hacacáré kimarad az életünkből.

Szt. Patrik egyik áldása, mely tetszik nekem:

„Legyen az út oldaladon, a szél mindig körülötted, a nap, mely melegen ragyog arcodon és az eső, mely édesen hull a környező mezőkre, és míg újra találkozunk, Isten óvjon tenyerén.”



9 megjegyzés:

Iboly írta...

De szép zöldbe öltözött az oldal az ünnep tiszteletére! :)

malyvacsiga írta...

EZt az áldást ma olvastam egy gasztroblogon, nagyon tetszik. :)

verbena írta...

Köszi Iboly. :D Bár nem azé' variáltam át, hanem .. pár kommenttel lejjebb írtam is talán.. szóval a rózsaszín álmodozásból megérkeztünk a ződ, ír valóságba. :D

Mcs, én meg a vatikán.com/hu-n olvastam. :DDDD

v írta...

Micsinyátál te a vatikám.com-on? :OOOO :DDDD
Happy St. Patrik's day-t!

Ann írta...

Bár minden kívánságom így teljesülne - mmint hogy kigondoltam, hogy kéne egy magyarázat az ünnepre és meg is kaptam teljesen informatív formában. Köszönöm :)
És boldog ünnepet ;)

Szunyo írta...

Én így ismerem:" Legyen előttetek mindig út,
Fújjon mindig hátatok mögül a szél,
Az eső puhán essen földjeitekre,
A nap melegen süsse arcotokat,
S amíg újra találkozunk,
Hordozzon Titeket tenyerén az ISTEN."

Ámen. :))

verbena írta...

V, választ kerestem a kérdéseimre.. :DDDD

Janika, üdv neked is!

Iboly írta...

Tegnap este, színház után, Istvánnal beültünk egy ír kocsmába. Még a St. Patrick's Week utolsó nagy buliját csapták ott az írek, én meg ittam egy Guinness-t és gondoltam rátok! :)

verbena írta...

Iboly, :DDD de aranyos vagy! :D