2009. január 19., hétfő

..és még a nem-ről

Anno, mikor elköltöztünk Bp-ről, egy kis faluba, Hannus 5.-es volt, Tomi 3.-os.
Nagy szeretettel fogadták őket, segítettek nekik, főként Hannának. Merthogy sváb falu, némettagozatos a suli.. ő meg addig sosem hallott német szót.
Gyönyörűen belejött, évvégére behozta a lemaradását, aztán a legjobb németesek egyike lett.
Tomit is- aki akkor került először iskolai közegbe, mert addig a betegsége miatt otthon kellett tanítani- felkarolták, terelgették.
Elfogadtak minket, szülőket is, a magunk furcsaságaival, sőt azt hiszem, hogy meg is szerettek minket. Na jó, azért ott vannak Genyáék, de én most a gyerekekről szeretnék írni..
Szóval beilleszkedtek a miéink... holott mit hall az ember.. a magyar vidéki ember (gyerek) az zárkózott, nem befogadó.. stbstbstb.. mmint ezeket a skatulyákat gyártják le.
HA nem érezték volna jól magukat valaha is, ha inzultus érte volna őket, (ahogyan az ö-i iskolában, az első vidéki életünk kipróbálásakor),ha... nos, akkor gondolkodás nélkül kerestünk volna másikat, ahogyan meg is tettük az emlegetett ö-i sulis élményeink után.

Ez a lehetőség mindig fennáll, minden szülőnek. Nekünk is, itt is.
Azt a pici különbséget leszámítva, hogy az 5 darab gyerekünk beiskolázása itt és most, 2000 euróba kerül(ne). Ennyit kellene a helyi suli egyenruhájára, könyveire kifizetnünk.. és ha 3 hónap múlva, miután mondjuk Hannust lepofozta egy amazon, ki akarnánk venni őket, és arrébb vinni egy másik város sulijába.. akkor vehetnénk megest új egyenrucikat.
Ez csak az anyagi oldala a dolgoknak.

Aztán ott van az is, hogy itt ugye a 6+6 osztályos rendszer van. Ez király, én nagyon szerettem volna mindig is, hogy ilyen rendszerű suliba járjanak a srácaink, sokkal szimpatikusabb, mint a 8+4.
Azért, mert az már egy szűrő.. az megy 7.-ben gimibe, aki tovább akar tanulni, hasonló az érdeklődési köre a srácoknak.. stb.
Amikor megtudtam, hogy itt így van, tök boldogok voltunk, hiszen senki sem lesz egyedül egy új közegben, Hanna-Tomi együtt a secondary school-ban, Kari-Jancsi-Marci pedig a primary-ben.
De szembesülnöm kellett azzal, hogy mivel 16 éves korig van tankötelezettség, minden gyerek a secondary-be jár... nincs szűrő egyáltalán eleinte, 10.-től van választási lehetőségük, hogy melyik képzésen akarnak részt venni, érettségit akarnak-e vagy sem.. de a tény az, hogy ebben a városban (környékén) élő összes kamasz ide jár.
És akkor így már teljesen összeállt a kép.
Mi itt, ebben a városban, nem szeretnénk iskolába járatni a gyerekeinket.

Az pedig, hogy más, "elitebb" suliba járjanak.. féléves-éves várólisták vannak.. a jobb hely többe kerül nekünk is: dupla lakbér pl.
Így ezt a döntés kellett-tudtuk meghozni, nem akarunk máshová menni most még, itt tudunk félretenni, ami szükséges ahhoz, hogy tudjunk tervezni, variálni a jövőnket illetően.


10 megjegyzés:

vero írta...

Érthető teljesen, én nem is gondoltam, hogy azonnal rohanjatok máshová, csak hogy később esetleg...lehet, hogy nem így jött le.
Azt mellesleg jó dolognak tartom, hogy haladnak a magyar tanmenet szerint, nekem nagyon sok kiesett a 3 év alatt, néha sajnos az írásomon is észrevenni (vesszők, stb) pedig azért olvastam kint sokat. Lehet, hogy később is érdemes párhuzamosan haladni, legalábbis a nyelvtan-irodalom-töri-vel, a többi -matek, meg ilyenek- azért gondolom nem olyan gázok (vagy igen??)

Szóval alapvetően egyetértek :)
Csak szerintem most vagytok a culture-shock állapotban, és idővel enyhülni fog (pl a tüsszentés után minden angolszász nép elnézést kér, ill a thany you-ra nem kötelező semmit mondani, nem számít bunkóságnak stb.)
Persze, agresszív gyerekek közé nem szabad engedni őket, de a furcsaságokat meg lehet idővel szokni.
Na, nem dumálok tovább, majd idővel úgyis kialakul merre tovább. :D

(Az én véleményem csak egy vélemény, nem akarlak ám győzködni semmiről Titeket, csak jár a szám :D)

vero írta...

Tudom, az írek nem angolszászok, de rájuk rakódott rengeteg a szomszédok dolgaiból ;)

vero írta...

culture shock és thank you, részeg vagyok biztos ;)

verbena írta...

A kultúrsokk nekem négy és fél hónapja tart.. :PDDDDD
A tüsszentés az inkább csak vicces, mondjuk én "bless you"-zok.. :D és nem kérek elnézést. :D
De hát nem is akarok én nagyon asszimilálódni.. :PPP
Az orrfújás hiánya ellenben -nekem- gyomorforgató, nehéz megszokni.

Iboly írta...

Örülj, hogy csak szipognak és nem a földre fújják... Egy csomó helyen az a szokás. (yuk)

verbena írta...

Iboly, ammeg van itt is egyeseknél-sokuknál.. böööeeeeee...

vero írta...

Most egy kicsit nem értem mi van...nem akartok maradni? Vagy még nem tudjátok?
(mondjuk az asszimilációra nem gondoltam, de azt hittem, hogy szeretnétek ott élni...vagy hüje vagyok? Vagy most hogyisvanez? :)))

verbena írta...

Vero, az, hogy nem akarok asszimilálódni, az csak annyit tesz, hogy szeretném, ha megtartanánk a jó szokásainkat, hagyományainkat.. stb.
Szeretnénk itt élni.. egy ideig.. most ezt érzem.
Aztán lehet, hogy eltelik egy pár év, és már másképp akarom.
de mi még nagyon az elején vagyunk, sok szaron mentünk át, ez nem tesz jót az ítélőképességnek.

vero írta...

Értem. :D
Nem is cél szerintem asszimilálódni, sőt, ha győzitek energiával nagyon, nagyon jó dolog ha a gyerekek haladnak az itteni tanmenettel (is), mert ha mégis hazajöttök (egyszer), akkor csak profitálnak abból ha egy másik kultúrát (+nyelvet) is megismertek, de a sajátjukban nem maradtak el. De ez iszonyú meló, bár Ti már eddig is olyanokat csináltok hogy csak lesek, nincs lehetetlen. :PP

Azért én drukkolok hogy megtaláljátok azt (azokat) az iskolákat, ahová nyugodt szívvel engeditek el őket, és mellette olvasnak magyarul, tanítjátok őket amire lehet. Azért én sem vagyok tök hüje :PP pedig 3 fontos év maradt ki, 8. osztály + az első két középiskola. Várólistával meg mit lhet veszíteni, max nem mennek mégsem. :P
(Áron már nem akar menni A Gimibe mióta nincs az a gyerek, de azért beadjuk a jelentkezést csak próbaképpen. Aztán majd jól nem iratom be. :PP)

verbena írta...

3 évvel ezelőttig 3 suli volt itt, egy szakiskola, egy szakközép-szerű és a gimi.. most van a gimi, ahova mindenki jár, és majd menetközben leválnak.

Egyébként az egyik helyi rádiót hallgattuk épp a kocsiban (newstalk), és arról dumáltak a népek, hogy a privát iskola jó-é vagy sem (merhogy sokan járatják a gyerekeiket ezekbe).. hogy csak sznobság vagy sem.. és egyáltalán, ebben a gazdasági válságban lehet-e bizton vállalni..
Szóval valszeg nem egyedi eset az, hogy a igazi dudvaként nevelt kiskölykök miatt nem akarják a public-schoolba járatni a csemetéjüket a családok.
Van még az egyházi iskola is lehetőség, de hát az nálunk szóba sem jöhet.

JA, majd lesz valahogy, addig meg csináljuk ezt így, és hidd el, nem olyan nehéz, mint amilyennek tűnik. :P